Kim jest ekspert? Ekspert to znawca, specjalista, który posiada ogromną wiedzę i umiejętności w danej dziedzinie.

Jakimi cechami powinien wyróżniać się ekspert? O wiedzy i umiejętnościach już była mowa, jednak warto podkreślić jeszcze raz – znajomość poruszanej tematyki musi być, niezależnie od omawianej dziedziny, nie tylko gruntowna, ale także systematycznie pogłębiana i aktualizowana, szczególnie w przypadku nowinek.

Fakt, kto napisał „Nad Niemnem” nigdy nie ulegnie zmianie, ale znajomość innowacyjnych rozwiązań technologicznych wymaga śledzenia na bieżąco zmian, nadążania za nimi, a zadanie eksperta polega zarówno na zapoznaniu się z nimi, jak i na klarownym przedstawieniu ich laikom.

Ekspert nie może bowiem zakładać, że bloga czytają wyłącznie znawcy przedmiotu i dlatego nie może pisać tylko po to, żeby upajać się swoją wiedzą. Przeciwnie. Sztuka polega na umiejętności dzielenia się nią w taki sposób, aby każdy mógł zrozumieć przynajmniej podstawowe kwestie związane z danym zagadnieniem. Jeśli zechce zdobyć więcej informacji, zawsze może odwołać się do materiałów źródłowych, które – przynajmniej w ogólnym zarysie – powinny być udostępniane przez eksperta. Przecież sam też z czegoś się uczył, zanim osiągnął taki stopień wtajemniczenia.

Ekspert powinien budzić zaufanie. Niełatwo je zdobyć w sieci i bardzo długo trzeba na nie pracować, jednak jest to jak najbardziej możliwe. Ekspert ukrywa się za tym, o czym pisze, jednak powinien być obiektywny i bezstronny. Nie wdaje się w spory, a jeśli już musi udowodnić swoje merytoryczne racje, powinien zrobić to, posługując się wyłącznie faktami.

Ekspert nie odpowiada na zamieszczane w komentarzach zaczepki internautów, ponieważ to nie licuje z jego godnością. Chociaż ma obowiązek reagowania, gdy zarzuty są niesłuszne i niemerytoryczne, powinien zachować dystans.

Brak powściągliwości w przypadku osoby prowadzącej firmowego bloga może prowadzić do spadku zainteresowania zamieszczanymi na nim wpisami.

Ekspert to znawca przedmiotu, osoba godna zaufania, na opiniach której można polegać, a co więcej, korzystać z jego zasobu wiedzy i porad. Ekspert powinien też być skromny, ponieważ internauci nie znoszą bufonady i wyczują każdy fałsz. Biegły jest autorytetem i – niezależnie od tego, ile ma lat – musi postępować jak nestor, jak rzeczoznawca, dla którego wiedza w tej dziedzinie nie ma żadnych tajemnic. Jeśli czegoś nie wie – najlepiej niech niczego nie udaje i przyzna, że się dokształci, bo w ten sposób buduje się zaufanie i szacunek odbiorców.