Jest nim białko. Buduje ono mięśnie i pozwala im na odpowiednią pracę i regenerację. Białko musi być skrupulatnie dostarczane do organizmu sportowców. Jeśli nie, to mogą nabawić się oni wielu kontuzji i urazów wyłączających ich z rywalizacji na długi czas. Jest również bardzo pożądane przez kulturystów, którzy budują swoje mięśnie chcąc sprawiać, żeby rosły i rosły. Do takiego stanu można doprowadzić tylko i wyłącznie w momencie w którym dana osoba utrzyma dodatni bilans kaloryczny włączając sporą ilość białka. Jego źródłem może być na przykład mięso czy jajka. Lecz odżywka białkowa stała się w dzisiejszych czasach równie ważnym elementem co poprzednio wymienione produkty.

Odżywka białkowa – zalety i wady

Pozwala ona na szybkie dostarczenie białka w wygodnej i smacznej formie. Najłatwiej i najczęściej stosowaną metodą zażywania odżywki białkowej jest jej rozpuszczenie w mleku bądź wodzie i picie w postaci napoju. Jednak wiele osób dodaje ją także do innych posiłków takich jak owsianki, naleśniki czy omlety. Pozwala to na szerokie pole manewru dzięki czemu utrzymanie odpowiedniego poziomu białka w diecie staje się dużo prostsze.

Sprawdź: https://wxnlabs.com/k/odzywki-bialkowe/

Jedną z wad odzywki białkowej może być jej nieumiejętne stosowanie – w takim wyniku może działać ona szkodliwie na nerki, a dokładniej zbyt wysokie stężenie białka może utrudniać ich prace. Jeżeli jednak będzie się go używać w odpowiednich ilościach to nic złego nie ma prawa się stać. Niektórzy narzekają na problemy żołądkowe związane z nietolerancją laktozy – wtedy proponuje się wybrać odżywkę z najwyższą zawartością białka taką jak hydrolizat czy izolat – problem powinien zniknąć.

 

Którą odżywkę wybrać?

W zależności od etapu w jakim jest dany sportowiec powinien wybrać odpowiedni rodzaj odżywki. Jeśli nie zależy mu na niskiej podaży kalorii związane np. z redukcją tkanki tłuszczowej to powinien wybrać hydrolizat( zawiera on śladowe ilości węglowodanów i tłuszczy). Jeżeli jednak jest się człowiekiem, który nie dba o każdą kalorie to śmiało można pokusić się o wybór białka serwatkowego bądź izolatu. Zawierają one troszkę więcej węglowodanów i tłuszczy niż poprzednik, aczkolwiek dalej nie są to zawrotne ilości.